Hoppa direkt till innehåll
Ingemar och Berit Holmsten (788) 788
weblog

Webblog

Vildmarksvägen i september 2022.

Dag 1

Vi som tillsammans skulle ta oss ann Vildmarksvägen hade kommit överens om att träffas vid Axmars Brygga fredagen den 16 september. Det fanns gott om plats på stallplatsen så när vi hade ”boat” in oss gick vi till restaurangen och åt en trerätters middag. Under middagen kom vi överens om att nästa etappstopp skulle bli vi Högakustenbron.

Dag 2

Vi stannade på höjden ovanför brofästet och bestämde att nattparkera där det blåste och regnade så det blev att sitta inne i bilen och titta på tv.

Dag 3

Frukost i bilen sedan planering dagens rutt och det bestämdes Åsele camping. På vägen dit stannade vi till vid Mjälloms tunnbröds bageri och handlade lite bröd mm. På eftermiddagen kom vi fram till campingen som ligger några meter ifrån Ångermannaälven. På kvällen plockades grillarna fram och middagen åt vi ute mellan bilarna.

Dag 4

På morgonen blev det lite fiske utan resultat därefter startade vi och dagens mål var Vilhelmina och Kolgårdens camping. På vägen dit stannade vi vid ett lokalt rökeri och handlade lite lax, rökt sidfläsk samt några korvar. Det blev lunch när vi kom fram och senare lunch i bilen. På kvällen tände vi en brasa i Kåtan och satt där och tog lite dricka samt berättade lite historier om livets vedermödor.

Dag 5

Vi hade bestämt att den dagen skulle vi tillbringa på Kolgårdens camping eller i närområdet, några plockade ner sina cyklar från cykelstället och tog en tur i Vilhelmina. På eftermiddagen firade vi lite födelsedag med tilltugg och dryck. På eftermiddagen kom del fler bilar till campingen och plötsligt rullade det in en Dethleff RT 6844 Esprit och det visade sig att det var vår förra bil som vi bytte bort 2018. Berit och jag gick och pratade med paret och presenterade oss samt klubben vi frågade också om dom var medlemmar men det var dom inte. Vi bjöd in dom att sitta tillsammans med oss en stund på kvällen och det tackade dom ja till och när dom kom med sina stolar berättade dom att dom hade anmält sig till klubben.

Dag 6

Vi startade dagens etapp kl. 10:00 och GPS:erna var inställda på Saxnäs fjällcamping, på vägen dit stannade vi vid Stalon för diverse inköp därefter ett lunchstopp vi Trappstegsforsen. Framme vid Saxnäs på eftermiddagen, det regnade så markisen kom ut och under markisen blev vi bjudna på glögg. Middag inne och därefter tv-tittande.

Dag 7

Dagens mål var Ankarvattnet och där stannade vi vid en liten vilmarkscamping, på vägen dit gjorde vi ett besök vid Fatmomakke därefter lunchstopp vid Stekenjokksplatån. På eftermiddagen satt vi ute vid bilarna och umgicks med lite dryck och snacks.

Dag 8,9

Nu hade vi planerat att stanna ett par dagar på campingen i Gäddede och där pröva fiskelyckan igen, ingen fisk där här gången heller, på eftermiddagen köpte vi Thai mat och satt och åt i campingens samlingsrum.

Dag 10

Hällingsåsfallet var dagen första stopp, efter några mil på en ”väg” full av gropar var vi framme och där en kort promenad för att titta på sevärdheten. Nästa stopp var Strömsund och där vi stannade för natten. Ställplatsen låg på ett gräsområde utan för stadens hotell och betala gjorde man inne på hotellet. Lena och Berndt bjöd på ostbricka inne i deras bil.

Dag 11

Nästa stopp blev Svegs camping, restaurang på kvällen med god mat. Vi frågade om deras prissättning gällde två nätter men att vi bara skulle stå en natt men fick till svar att priset var/natt.

Dag 12

Leksands bröd blev nästa stopp och där köpte vi knäckebröd i massor, därefter åket vi till Insjön och Claes Olson och inhandlade div batterier. Vi övernattade på parkeringen utanför varuhuset. Gittan och Per åker idag till sitt håll dom var i behov att stå på el för deras bodelsbatteri krånglade och ville vara säkra på att inte bli strömlösa.

Dag 13

Idag är målet Malmköping och Landet för vår del och Lena, Bernd samt Thomas åker till Bjursås.
Berit och Jag tackar för trevligt sällskap.