Hoppa direkt till innehåll
weblog

Webblog

Tysklandsresa hösten 2015

Den 11 oktober träffades Wennbeck och Holmsten hos Holmsten i Strömshammar för att nästa dag börja resan till norra Tyskland.
När vi kom till Strömshammar var Ingemar i full gång med bodelsdörrens lås som var i behov av en större justering. Det löste sig till slut!
Ulla behövde låna tvättmaskinen. Efter ett besök på Max i Tuna park var långbyxorna genomdränkta med coca-cola.
Efter en god middag med värmande köttgryta och ett glas rödvin gick Wennbeck in i sin husbil och upptäckte att där var det kallt och felsökning påbörjades men vi valde istället att krypa ner i kalla sängar.
Efter en liten kylig natt tog vi tag i problemet och kunde starta resan utan besvär.
Vi vill helst undvika de stora europavägarna så vi valde lite småvägar genom skogar och små samhällen och landande för natten på en fin camping i Nässjö.
Följande dag åkte vi vidare och passade på att bunkra upp lite mat, fylla gasol och diesel i tankarna.
Till kvällen stannade vi på en fin ställplats i Lundåkrahamnen i Landskrona. Den ställplatsen är värd ett besök om ni har vägarna förbi.
Den här gången valde vi bron över till Danmark och färjan Rödby-Puttgarden. Ett stopp för natten i Burg på den stora parkeringen mitt i staden där ställplatsen finns.
På kvällen blev det ett besök på en trevlig genuin Tysk krog där det serverades wienersnitsel och härlig öl. Morgonen därpå var lite kall och grå men vi tog oss en stärkande promenad genom staden innan vi for vidare mot Wismar. Där promenerade vi i regnet och besökte bla turistbyrån som var stängd men en snäll man (personal) öppnade dörren och gav oss informationsblad på svenska.
På grund av regn åkte vi vidare redan nästa dag. Då inträffade en liten rolig händelse:
Vid första trafiklyset åkte Ingemar mot grön/gult. En farbror i ”65 årsåldern” stannade vid vår högra sida. Vi stannade givetvis eftersom det nu lyste rött. Han klev ur sin bil och knackade på vår högra sidoruta och hade synpunkter på om att åka mot ”rött”. Han bad oss tala med vår kollega – att så gör man inte!
På grund av vägarbeten med påföljande ”umleitung” hamnade vi på små smala vägar och dessutom långa, trånga alléer. Ibland är det trevligt att komma utanför allfartsvägen med alla nya upplevelser.
Vi hamnade till slut vid den lilla staden Grabow vid floden Elde. En liten stad med många urblåsta hus som påminde oss om krigets framfart. En fin ställplats var iordningsställd utmed floden. Där fanns både el, vatten, duschar, toaletter och tömningsmöjligheter och på stadshotellet fanns det både haxe och goda fiskar att äta som vi beställde till middagen.
Grabow är en stad med 5 859 invånare i Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland. Staden ligger vid floden Elde och omkring 7 kilometer söder om Ludwigslust.
Resan gick sedan till Wittenburg och vidare till den stora staden Neustrelitz som har en stor ställplats nära hamnen där det finns både dusch och tömningsmöjligheter.
Neustrelitz är en stad i den tyska delstaten Mecklenburg-Vorpommern. Fram till den 4 september 2011 var Neustrelitz huvudorten i distriktet Mecklenburg-Strelitz, som ingick i distriktet Mecklenburgische Seenplatte.
Till slut var vi bara 1,5 km från Polska gränsen där vi gjorde ett stopp i den lilla pittoreska badorten See Ahlbeck. Där finns många stora hotell längs strandgatan och en härlig lång sandstrand som säkert har många badgäster under fina sommardagar.
Ahlbeck är en del av Heringsdorf, en badort i Tyskland på ön Usedom i Östersjön. Det ligger precis intill gränsen mot Polen och staden Świnoujście (Swinemünde på tyska), båda är fritt förbundna med en gata och med 12 km (7 mi) av strandpromenaden.
Väl uppe på Rügen stannade vi i Sellin på deras ställplats. Tanken var att vi skulle besöka Prora och Hitlers Kolossen men det var stängt där för säsongen.
Den 2 maj 1936 lade Adolf Hitler grundstenen till Kolossen i Prora. Byggnaden skulle erbjuda 20000 semesterfirare logi i dubbelrum. I vinkel mot stranden planerades ett antal 110 meter långa byggnader som skulle fungera som restauranger. De byggdes aldrig. 1939, strax efter att Kolossen var färdigbyggd, utbröt andra världskriget och Hitler fick annat att tänka på. När kriget var över användes den 4,5 kilometer långa byggnaden av Sovjetarmén och området blev skyddsobjekt dit den vanlige DDR-medborgaren inte hade tillträde.
Nu började vi närma oss slutet på vår lilla höstresa och åkte till Rostock för att fylla på i vin- och spritförrådet. Efter handlingen åkte vi till en camping i Markgrafenheide. Där finns en trevlig restaurang som serverade oss stora härliga wienersnitslar till kvällens middag.
Resan gick sedan vidare över Danmark innan vi åter var hemma i Sverige där vårt sista stopp var campingen i Växjö.
Efter många trevliga upplevelser, en lagom lång bilresa och ett antal Yatzi kvällar, blev det även den här gången Ingemar som blev stormästare, trots Berits poängrekord på 320 poäng en kväll.