Hoppa direkt till innehåll
meeting
Tråd

Hur uttalas "Dethleffs?

, 2018-07-08
Jag har sedan vi började leta husbil funderat på hur namnet på tillverkaren och grundaren ska uttalas. Andra tillverkare är lättare; "Hobby", "Kabe", "Nordic", "Hymer", "Laika" och till och med "Bürstner" kan man lätt förstå hur de uttalas. Då jag förklarar för folk omkring mig vad det är för bil vi köper så blir det "Däff-Läffs", "DEATH-laugh", "Dätt-läpp"... Jag försökte hitta ursprunget och vilket språk det kommer?

På tillverkarens hemsida beskrivs historien: "...husvagnen uppfanns i tyska Allgäu, beläget mellan bergen i Alparna och Bodensjön. Där konstruerade Arist Dethleffs den första "bostadsbilen" 1931. åt sin familj."
Arist Dethleffs (med s på slutet, tydligen inte ett genetiv-s) var alltså uppfinnare och grundare. Då inget annat verkar finnas på honom än att han bodde och verkade i Tyska alperna så antar jag att det ska vara tyskt uttal på namnet? Jag kollade med Google om det finns genetiskt eller liknande beskrivning av hur det bör sägas:
Uttal "Dethleffs (på tyska)

Jag får det till "Dittlevs" (lite mjukare och enklare att uttala än mina tidigare försök). Är det fler som haft problemet eller någon som vill ge oss mer insikt i hur Dethleffs ska uttalas, eller om jag hamnat fel/ rätt med Google?
Svar
in

Inga svar

Det finns inga svar i den här tråden än