Hoppa direkt till innehåll
meeting
Tråd

Master Panel MP 20-T

, 2022-04-22
Har en Globebus T6 från 2018 där lysdioden för 12 V på Master panelen (MP 20-T) ovan dörren slutat lysa. Irriterande eftersom man inte vet om 12 V är igång eller inte (12 V förbrukarna fungerar). Enligt ÅF i Sverige är detta ett välkänt problem för Dethleff och enda lösningen är att byta hela Master Panel för 9.500:- + frakt (pga en trasig lysdiod för någon hundring). Jag har kontaktat Dethleff Tyskland men inte fått någon hjälp eller teknisk information om lysdioden så jag kan byta ut den själv.
Dom säger sig förstå min ilska men kan fortfarande inte hjälpa till utan vill endast sälja en komplett Panel med mätare, klocka och rubbet.
Kan vara bra för er att veta om ni råkar ut för samma problem eller kanske någon som löst problemet själv och kan dela med sig.
/Anders Eriksson
Svar
  • Master Panel MP 20-T, , 2022-07-12
    Master Panel MP 20-T, , 2022-07-12
    Jag har sett inlägg på bland annat Facebook, där folk köpt nya dioder och lött om själva, i panelen där 230V-symbolen slutat lysa.
    Antar att det är samma diod, för12V.
    Det är pilligt, men inte omöjligt att byta. Vill man inte ge sig på det själv, så bör det finnas någon elektronikverkstad som kan hjälpa till.
  • Master panel ,  Per Svensson () , 2022-05-12
    Master panel , Per Svensson () , 2022-05-12
    Hej, det här inget svar på dina problem men jag har liknande problem med min
    panel som inte visar några värden alls trots att vi kollat att batterierna och där är det fulladdat.
    Jag har en Dethleff Globeline från 2009
    Är det någon annan som har erfarenhet av det här problemet?
    Har varit hos en husbilsverkstad men dom hittar inte problemet!

    Per Svensson