Hoppa direkt till innehåll
meeting
Tråd

Vintervård och allmän skötsel

 
Nu har vi tvättat och städat och laddat batteriet i vår Leffe och tänkte låta den få vila över vintern. Den står utomhus men med höga vindskydd på båda sidorna och även ett litet utstickande tak. Eftersom vi är nya husbilsägare tänkte vi be er luttrade veteraner om några goda råd vad gäller skötsel och sådant som är viktigt att tänka på.

Jag läste i senaste husbilstidningen om fuktskador och bakterier i tanken och tänkte, huuu... Är det något som man ska göra något åt? Ska man regelbundet kolla fukten i husbilen för att kunna åtgärda i tid? Ska man ha bakteriedödande kemikalier i dieseln? Vad brukar ni göra förutom att serva själva bilen var 3000:e mil? Tacksam för goda råd.
 
 
Svar
  • , 2008-12-24
    , 2008-12-24
    Några tips.
    Täck aldrig igen ventilationen. Gäller takluckor och ventilgaller för kylen. Detta för att luften måste kunna cirkulera . Kan luften inte det så uppstår med automatik fuktskador. Lämna alla dörrar,skåpluckor och sänglådor öppna i bilen. Ta in dynorna så att de kan ligga torrt. Dynor har en förmåga att dra till sig fukt och behålla den i tyg och skumgummi. Ta ur all "torrmat" från bilen. Detta för att förhindra objudna "matgäster".
    Ha vattentankens lock inne i bilen öppet. Samtidigt som bottenpluggen är ur. Då får man luftcirkulation även genom tanken.
    Lämna bilens bränsletank med full tank och att även ladda batteriet nån gång under vintern.
    Jag höll i farten på att glömma kylskåpet. Tvätta ur det ordentligt och kör det några gången under vintersäsongen. Varför ? Kylskåpen är av sorptionstyp. Detta betyder att om man inte kör det under lång tid så kan man få rejäla driftstörningar. Skåpets konstruktion mår bäst av att alltid vara i drift. Jag vet att för de flesta är det en omöjlighet men det är verkligheten oavsett svårigheten.
    Lycka till
    Nonne Henriksson
    Teknikansvarig i klubben