Hoppa direkt till innehåll
Mats Öhlin (4023)
Mats Öhlin (4023) 4023
weblog

Webblog

16
juni
2026

MMhusbilsresor

18:52 41, 1 kommentar
Kul att bli ny medlem i denna klubb. Jag heter Mats och min fru heter Marianne. Vi har precis köpt bilen och får den levererad om 2 dagar.
Efter 2 år med den första husbilen (Eura mobil 850 QB 2013) tar vi nu ett nytt steg och har köpt en Alph 7820-2 I från 2019. Med den gamla bilen har vi hunnit med att köra 2000 mil och besökt Danmark, Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Inte att förglömma alla milen i Sverige. Bilen används året runt. Det har blivit både ställplatser, campingar och lite fricamping.
När vi får bilen ska vi direkt uppgradera bland annat elsystemet med följande komponenter.

Multiplus II 12/3000/120 230v

Lynx Distributor (M10) 1000
Lynx Busbar för batteriet
Lynx Shunt 1000
SmartSolar Charge Controller MPPT 100 / 50
Orion XS 12/12-50A DC-DC battery charger
Control Touchscreen GX Touch 50
Cerbo GX
SBL 330 Ah Litium
Wifi Router
Shelly komponenter
Kameror
Givare till färskvatten och gråvatten
mm
Om det är någon som gjort denna resa är jag öppen för idéer. Hör gärna av er i så fall
Webblog