Hoppa direkt till innehåll
weblog

Webblog

Reseminne från Hyppeln augusti 2014
Ett stort och varmt Tack till Birgitta och Leif som arrangerade träffen på Hyppeln.
Hamnen på Öckerö var en utmärkt uppsamlingsplats innan avfärden till Hyppeln.
På söndagseftermiddagen var vi 3 ekipage (Ulla och Björn, Berit och Ingemar, Gull-Britt och Åke) som ”slagit läger” inför väntan på avfärden till Hyppeln på måndagsmorgonen.
Vi åt en gemensam middag i strålande solsken på kvällen.
Under natten till måndagen slog vädret om och vi hade både kraftigt regn och blåst så det var lite svårt med nattron.
När vi vaknat och var klara för avfärden mot ön så hade vädret slagit om igen och solen sken från en klarblå himmel.
Vi hann med en tidigare färja än beräknat. Vi körde ombord redan kl: 8:55 och överfärden var lugn och trevlig.
Birgitta och Leif tog varmt emot oss, något nymornade.
Totalt blev vi 11 bilar som kom med olika färjor under dagen.
När vi installerat oss och ätit en god sill lunch tog vi en promenad runt den vackra ön. Fantastiska vyer och utsikter!
När vi kom tillbaka till vår lägerplats var det dags att sätta upp partytältet som vi skulle ha under kvällarna. Tältet kom upp men Åke fick en riktigt skadad tumme då hamnkaptenen missade spiken och slog på Åkes tumme istället.
Innan kvällens gemensamma middag tog 4 av oss ett härligt bad vid badstranden.

Även tisdagsmorgonen bjöd på sol och blå himmel.
Efter frukost var vi 4 lag som spelade boule. Vi fick fina instruktioner av ”bouleproffset” Kerstin.
Lunchen intogs på bryggan i solsken innan vädret ändrade sig och regnet och åskan gjorde oss sällskap i ca: 2 timmar.
Till kvällens höjdpunkt - Havs kräftor – hade vi återigen bra väder.
Till kräftorna fick vi Hönökakor som kommer från en av grannöarna.
På onsdagsmorgonen efter lunch packade vi ner partytältet och allt var klart inom någon timme. Varefter som vi var klara ställde vi oss i färjekön som blev ganska lång. Men med hjälpsamma ”färje- karlar” som kunde packa på bilarna vartefter nya färjor kom in hade vi alla lämnat ön före lunch.

På sista färjan var vi 5 husbilar och några personbilar och det var väldigt trångt.
Nu har vi ytterligare en härlig sommarupplevelse att minnas under kommande höst och vinter.