Hoppa direkt till innehåll
weblog

Webblog

En resa till Holland och Keukenhof 12 till 22 april
Efter trandansen åkte Holmsten och Wennbeck vidare söderut.
Vårt första stopp på resan var Örkelljunga och ställplatsen hos ”Bengt”.
Vädret var inte det bästa, regn och blåst.
Inte nog med det – när vi vaknade på morgonen hade vi 2-3 cm snö på våra bilar. Det kändes inte bra.
Vi for vidare söderut och tanken var att ta bron Malmö-Köpenhamn. Men den kraftiga vinden gjorde att vi bestämde oss för färjan Helsingborg-Helsingör istället.
I Helsingör stannade vi på Helsingörs camping, en fin campingplats precis vid vattnet.
Resan gick vidare till Tyskland. Vi stannade till vid en liten ställplats i Frörupsand, söder om Flensburg.
Väl inne i Holland och snirklande på små vägar längs jordbruksområden slog vi nattläger på en trevlig ställplats vid Musselkanalen. Gångavstånd in till centrum där det finns både affärer och restauranger.
Både ost och träskor hittade vi i Volendam. Det finns möjlighet att stå på parkeringen där över natt men vi åkte till Edam och tog in på Camping Strandbad. Där njöt av eftermiddagskaffet i solen bakom husbilen – i skydd mot blåsten.
En av höjdpunkterna på resan var när vi kom till Keukenhof och alla tulpaner som stod i givakt längs rabatterna. Om ni inte redan varit där – försök med en resa dit.
Efter alla vackra intryck som vi fick under dagen åkte vi vidare till camping Koningshof i Rijnsburg.
Nästa dag hade vi tänkt besöka Delft och se på porslinstillverkningen och köpa med oss någon liten vacker blå figur.
När vi väl kommit ner till den lilla vackra staden upptäckte vi att parkera 2 stora husbilar i närhet av fabriken var en omöjlighet. Efter en överläggning bestämde vi att vända norrut igen och stannade för natten vid Hoorn. En fin ställplats för ca 20 bilar vid hamnen. Där fanns både el och tillgång till fina duschar.
Kvällen avslutades med en god middag på en restaurang med fin utsikt över havet, strax bredvid ställplatsen.
Färden fortsatte till Veedamm som har en liten konstgjord sjö för rekreation. En varm och härlig eftermiddag och kväll där vi kunde njuta i fulla drag.
En annan stor upplevelse var att åka vi över Afsluitdijk som är en 32 kilometer lång vall som binder samman provinsen Noord-Holland med provinsen Fryslân. Vallen skapades mellan 1927 och 1933 som en grundläggande del i en större omdaningsplan kallad Zuiderzeeverken. I och med att vallen byggdes blev den tidigare Nordsjöviken Zuiderzee (’Sydsjön’wink en sötvattensinsjö vid namn IJsselmeer.
Vi lämnar nu Holland, tulpaner, ostar, träskor och vallar och kommer till Tyskland. Vi tar färjan över Elbe och stannar vid den lilla byn Brokdorf som ligger vackert vid kanten av Elbe.
Vår färd går vidare genom Tyskland upp till Danmark och över Belt broarna. Vi gör ett nattstopp i Middelfart som också har en fantastisk fin stellplats nere vid båthamnen. Väl värt ett besök för er alla.
Efter alla upplevelser och körda mil återkommer vi till Örkelljunga den 22 april där Ingemar avslutade resan med att bli stormästare i Yatzi.