Hoppa direkt till innehåll
weblog

Webblog

Minnen från några fina sommardagar i Danmark sommaren 2015
Den 14 juli träffades vi, Holmsten och Wennbeck i Tumbo.
Första stoppet på vår resa blev Spiken. Vi kände oss välkomna med sol, värme och många fina båtar.
Till middag blev det en härligt god rökt lax med potatissallad.
Färden gick sedan vidare till Bua och den stora ställplatsen vid hamnen. Den kraftiga blåsten gjorde att vi försökte hitta lite lä bakom husbilarna så att inte kaffet skulle blåsa ur våra koppar.
I fiskaffären strax bredvid ställplatsen hittade vi stora goda havskräftor som fick bli en härlig förrätt till kvällens middag.
Tanken var att vi skulle åka över till Danmark från Varberg till Grenå men färjan var fullbokad så vi åkte till Helsingborg och tog färjan över till Helsingör istället.
För att upptäcka nya mål åkte vi längs kusten till Hunderstedt och slog läger på en ställplats vid hamnen. Det var totalt 4 bilar där över natten och alla var Dethleffsbilar!
Morgonen därpå åkte vi till det lilla färjeläget och med lite pyssel fick vi ut våra biljetter från biljettautomaten. Efter en stunds väntan fick plats på den lilla färjan som tog oss över till Rörvig. Färden gick vidare till Själlands udde till nästa färjeläge, för att ta oss vidare till Århus. Väl framme vid färjeläget fick vi lite knapphändig information om när färjan skulle avgå men vi betalade våra biljetter och ställde oss på ”lina 11”.
En relativt stor färja kom in efter en knapp timmes väntan. Färjan backade intill kajen och för vår del var det bara att backa in på färjan, något stressigt i det mörka utrymmet med en myndighetsperson som jagade på. Väl inne på färjan fick vi en fin överfart. Lite goda lunch korvar hann vi också med.
Vi fortsatte längs småvägar och till natten stannade vi vid ytterligare en liten hamn i Mellerup. Det fanns plats för 3 husbilar på ställplatsen och det räckte ju för vår del. En nybyggd fräsch sanitetsanläggning fanns och det kostade oss bara 100 DK för en natt inkl. el. Pengarna fick vi stoppa ner i ett kuvert och lägga allt i en brevlåda.
Målet för den här resan var givetvis Skagen. Vi stannade dock på en campingplatsen Råbjergs mile strax söder om Skagen. Vi bodde här ett par nätter för att hinna med lite utflykter. En cykeltur gick Kattegatts strandremsa. Efter en promenad i sanddynerna fick fötterna ett svalkande bad. Nästa cykeltur cyklade till Kandestederne vid Skagerraks kust. Det var en hel del bilar som tog tillfället i akt och åkte ut på strandremsan.
På återvägen stannade också till vid den enorma sandöknen Råbergs mile och vandrade nästan upp på toppen av ett stort berg av sand.
Nu var det dags att åka upp till Skagen och Grenen.
Vi var uppe vid parkeringen i god tid på morgonen så vi hann med den första turen med Sandormen.
Vi hade en härlig solig dag med ack så blåsig men det var en fantastisk upplevelse att se de båda haven mötas vid Grenen. Om ni inte har varit där – gör ett besök!
Innan vi lämnade Skagen gjorde vi också ett besök på Skagens museum och fick se de otroligt fina tavlorna.
Tanken var också att vi skulle åka till ”sandkyrkan” som i stort sett helt är täckt av sand. Men där gick vi på en nit. Vår kära GPS tog oss genom små, knappt åkbara vägar för 2 husbilar och till sist kom vi fram till en gångväg med bom. På en skylt stod att vi skulle gå någon kilometer. Vi hade ingen möjlighet att parkera våra bilar där så vi for vidare söderut istället.
Nu fick vi några dagar med lite sämre väder, regn blåst och kallt. Vi gjorde ett stopp på Lögster camping och ytterligare ett stopp på Ringe stadscamping.
När vi väl kom tillbaka till Helsingborg passade vi på att gå på Fredriksdalsteatern och såg uppsättningen ”Den stressade”.
Vi avslutade vår gemensamma resa på den fina ställplatsen i Norsholm. Middagen intog vi hos ”Kapten Billes” och kvällen avslutades med att Ingemar återigen blev stormästare i Yatzi.